Sunday, June 5, 2011

HONDA CIVIC

Sejarah HONDA CIVIC dari generasi pertama.......


Generasi pertama (1972-1979)
Generasi pertama Honda Civic menggunakan enjin SOHC 1,169 cc (71.3 in3) 8 injap, manakala enjin CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) mula digunakan pada tahun 1975 untuk memenuhi tuntutan piawaian emisi Amerika Syarikat yang ketat (terutamanya di California di mana hanya versi CVCC sahaja yang boleh didapati), menjadikan Honda Civic generasi pertama sebagai satu-satunya model kereta yang melepasi piawaian emisi Amerika Syarikat pada masa tersebut tanpa menggunakan penukar bermangkin.
Model generasi pertama boleh didapati dalam varian transmisi manual 5 kelajuan dantransmisi automatik 2 kelajuan. Ia juga boleh didapati dalam pilihan model 2 pintu atau 4 pintu.


Generasi kedua (1980-1983)

Generasi kedua Honda Civic menggunakan enjin Super CVCC yang telah ditambah baik, iaitu dalam varian 1.3L dan 1.5L. Enjin 1335 cc (1.3L) menghasilkan 55 hp (41 kW), manakala enjin 1488 cc (1.5L) pula menghasilkan 67 hp (50 kW). Model transmisi automatik juga turut ditambah baik melalui penggunaan kotak gear 3 kelajuan. Model generasi kedua juga adalah keluarga terawal yang memperkenalkan pilihan badan berbentuk sedan.


Generasi ketiga (1984-1987)

Enjin bagi keluarga Civic generasi ketiga dinaik taraf kepada enjin 12 injap yang lebih cekap. Selain itu, Honda turut memperkenalkan varian CRX, iaitu varian berprestasi tinggi pertama bagi keluarga Civic. Selain itu, model Civic CRX Si adalah varian pertama yang menggunakan sistemsuntikan bahan api berbanding varian lain pada ketika itu yang masih menggunakan karburetor.





Generasi keempat (1988-1991) - EC, ED, EE, EF

  • Model dalam keluarga generasi keempat Civic boleh didapati sama ada model karburetor ataupun model suntikan bahan api. Enjinnya juga dinaik taraf kepada enjin 16 injap, dengan sistem VTEC mula dipasang pada varian Civic SiR. Antara model paling terkenal dalam generasi keempat Civic ialah varian Civic SiR (Jepun) dan Civic VTi (Eropah), di mana kedua-duanya menggunakan enjin B16A VTEC baharu. Semua model transmisi automatik bagi generasi keempat Civic mula menggunakan transmisi 4 kelajuan.


Generasi Kelima (Tahun 1992 - 1995) - EG, EH, EJ1, EJ2
Bermula daripada generasi kelima, kereta Honda Civic mula popular di kalangan peminat sukan bermotor disebabkan penggunaan teknologi VTEC dalam hampir semua varian, di samping reka bentuknya yang anggun. Sungguhpun demikian, teknologi VTEC-E mula diperkenalkan dalam sesetengah varian dalam generasi kelima ini dengan tujuan utama untuk meningkatkan penjimatan bahan api. Pilihan enjin adalah sama ada enjin 1.5L ataupun enjin 1.6L.





Generasi Keenam (Tahun 1996 - 2000) - EK3, EK4, EK9, EJ6, EJ7, EJ8, EJ9, EM1
Keluarga generasi keenam mula menggunakan teknologi VTEC 3 Peringkat, menggabungkan peningkatan kuasa yang diperoleh daripada teknologi VTEC konvensional serta penjimatan bahan api yang didapati daripada teknologi VTEC-E. Di Malaysia, model generasi keenam ini adalah model Honda Civic terlaris sehinggakan pembeli terpaksa menunggu sehingga 6 bulan untuk mendapatkan kereta tersebut setelah ditempah pada minggu kedua pelancarannya. Semua varian Civic pada masa tersebut menggunakan enjin 1.6L.
  • Sebuah varian berprestasi tinggi iaitu Honda Civic Type R mula diperkenalkan dengan enjin 1.6L ditala sehingga 185 bhp. Model tersebut adalah model kedua yang dilabelkan dengan label Type R selepas Honda Integra


  • Generasi Ketujuh (Tahun 2001 - 2005) - EM2, ES1, EP3, EU1
Honda Civic generasi ketujuh diancarkan pada tahun 2001. Sementara ia mengekalkan dimensi luaran seperti generasi keenam, ruangan dalamannya adalah lebih luas hasil penggunaan lantai belakang rata, sekaligus menaikkan taraf Civic kepada segmen saiz kereta padat. Sistem gantungan hadapan diubah daripada jenis double wishbone kepada jenis topang MacPherson untuk mengurangkan kos serta menghasilkan ruangan bonet yang lebih besar untuk Enjin Honda Siri K baharu.
  • Honda Civic generasi ketujuh menggunakan enjin yang lebih besar iaitu enjin 1.7L dan 2.0L untuk lebih kuasa. Kedua-dua enjin tersebut menggunakan teknologi i-VTEC bagi mengurangkan kesan "sentakan kuasa" semasa mekanisme VTEC berfungsi. Varian 2.0L mula menggunakan transmisi automatik 5 kelajuan.
  • Varian Honda Civic Hybrid mula diperkenalkan pada tahun 2003 sebagai sebahagian daripada keluarga generasi ketujuh Civic. Ia menggunakan enjin 1.3L dengan bantuan motor elektrik yang mendapat kuasanya daripada satu set tatarajah bateri. Bateri tersebut dicas semasa pemandu mengurangkan kelajuan kereta melalui kesan pembrekan jana semula.

  • Generasi Kelapan (Tahun 2006 - 2011) - FD2, FA1, FG1, FG2, FA5, FK, FN
  • Buat pertama kalinya, Honda Civic menggunakan dua pelantar berbeza mengikut kawasan; satu untuk pasaran benua Asia dan Amerka manakala satu lagi untuk pasaran Eropah. Pelantar Eropah menggunakan sistem gantungan belakang yang sama seperti pada Honda Jazz serta menampilkan reka bentuk yang lebih agresif. Sementara model Amerika dan Asia menggunakan pelantar yang sama, reka bentuk luarannya pula sedikit berbeza; model Asia yang dijual di Kanada dikenali sebagai Acura CSX.
Kesemua opsyen transmisi automatik bagi keluarga generasi kelapan Civic menggunakan transmisi 5 kelajuan. Selain itu, rekabentuk papan pemuka juga adalah dari jenis hibrid, iaitu gandingan takometer analog dan meter kelajuan digital. Pilihan enjin adalah sama ada enjin 1.8L ataupun enjin 2.0L.
Transmisi boleh laras berterusan (CVT) digunakan pada model Honda Civic Hybrid yang mengekalkan enjin 1.3L dengan bantuan motor elektrik, tetapi dengan sistem aliran tenaga yang diperbaharui untuk meningkatkan kecekapannya. Generasi kelapan juga turut menampilkan varian Honda Civic Type R Sedan yang setakat ini hanya boleh didapati di Jepun dan Malaysia.


  • Generasi Kesembilan (Tahun 2012 - )
Pada 13 Disember 2010, Honda mendedahkan lakaran generasi kesembilan Civic, manakala model konsep mula ditampilkan pada 10 Januari 2011 semasa Pameran Kereta Antarabangsa Amerika Utara. Model pengeluaran bagi Civic generasi kesembilan akan berasaskan model konsep tersebut serta akan mula dikeluarkan pada musim bunga tahun 2011.[1] Varian petrol, hibrid dan gas asli akan ditawarkan. Honda Civic Hybrid generasi ketiga, yang dibina berasaskan Civic generasi kesembilan, akan menggunakan enjin 1.5L seperti yang digunakan pada Honda CR-Z.
Teknologi Honda Eco Assist yang digunakan pada Honda Insight generasi kedua akan diterapkan pada kebanyakan model, menjadikannya model petrol Honda pertama yang menggunakan sistem tersebut. Ia merupakan satu sistem maklumat bagi membantu pemandu mengamalkan gaya pemanduan yang lebih menjimatkan minyak[2], serta telah terbukti mampu meningkatkan penjimatan bahan api sebanyak 10% bagi model-model kereta hibrid Honda di Jepun.

    No comments: